Fire teknologier der gør din næste bil til et scoop

Nye biler kan meget mere, end du går og tror. Her kan du læse om fire af de nyeste teknologier, som du ikke vil undvære i din næste bil. 

Hvis du går og drømmer om, at fremtidens biler bliver selvkørende, så du kan kaste benene op og nyde turen, så kan du godt væbne dig med tålmodighed. Der vil gå lang tid, før de danske køretøjer er førerløse, men til gengæld skal du ikke vente længe på nye teknologier, der gør kørslen mere behagelig for dig. Faktisk findes der allerede nu fire nye funktioner, der gør din tid i trafikken mere behagelig og langt mere sikker.

Så stop op engang – og læs her om de fire nye teknologier, der har fået grønt lys til de danske veje.

Kommunikation mellem biler

Når der tales om ny teknologi til biler i dag, så er et gennemgående emne kommunikation. Kommunikation mellem bilerne på vejene er en ting, som vi allerede ser nu, fortæller afdelingsleder i Vejdirektoratet Andreas Egense.

”Det har du allerede nytte af i dag, når du bruger en GPS eller din telefon, der vælger ruten og udregner rejsetiden på den faktisk trafik. Google Maps indhenter for eksempel andre brugeres rejsehastigheder, og kan fortælle dig, hvor der er kø eller tæt trafik,” understreger Andreas Egense.

Men ifølge afdelingslederen strækker det såkaldte ”vehicle-to-vehicle”-kommunikation sig videre end det.

”Det kan være bilen foran dig bremser hårdt op, og samtidig sender signal til bilerne bagved, så de også bremser op. Det mindsker risikoen for ulykker, og samtidig kan bilerne køre tættere, så vi udnytter kapaciteten på vejene bedre,” fortæller han.

Læs også: Økonomien ved en bil

Du kan undgå det røde lys

Der findes intet værre for utålmodige mennesker end at ramme en helt række røde lys i trafikken. Det sætter med andre ord ens tålmodighed på prøve. Men nu er der godt nyt for utålmodige billister, for din næste bil kan komme til at snakke med omverdenen og heriblandt lysreguleringen.

Ved at bilen kommunikerer med dens omgivelser, så vil den kunne få en melding fra det lyskryds den nærmer sig, hvornår lyset skifter til grønt. På den måde kan bilisten tilpasse hastigheden, så han slipper at holde stille.

Andreas Egense er enig i, at det kan gavne at have et bedre flow i trafikken, men han mener ikke, at det nødvendigvis bør være bilen der stationeres med den slags teknologi.

”Det kunne ligeså godt være i din telefon eller i dit navigationsanlæg,” siger han.

Afdelingslederen fra Vejdirektoratet har dog andre gode idéer, når det kommer til vejenes lysregulering. For eksempel synes han, at man skal prioritere det grønne lys, så ambulancer og brandbiler under udrykning altid får grønt lys.

Sensorer skal beskytte dig mod huller i vejen

I stedet for at kommunikationen i biler kun handler om bilens egen færd på vejene, så kan den også komme til at gavne medtrafikanter. Christian Axelsen er kommunikationsansvarlig for det danske projekt hos Vejdirektoratet, der vil benytte nyere bilers sensorer til at spore de danske vejes helbred.

”Det her vil kunne gøre vedligeholdelsen af vejene hurtigere og billigere til gavn for alle,” fastslår Christian Axelsen.

Projektet er et samarbejde mellem Vejdirektoratet, DTU, Sweco og Greenmobility. De vil udnytte sensorerne, der er installeret i de biler, som Greenmobility udlejer i København. Planen er herfra at udstyre bilerne således, at de kan indsamle data fra de danske veje og fortælle, hvor vejene trænger til et eftersyn.

”I dag har Vejdirektoratet måske to målinger om året, hvor vi tjekker vejtilstanden på en strækning. Gennem dette projekt kan vi følge udviklingen i vejenes tilstande ved at måle, hvordan bilerne opfører sig, og hvordan adfærden ændrer sig mange tusinde gange på et år,” siger Christian Axelsen.

Projektet begynder med, at det kun er biler som udlejes fra Greenmobility, der udstyres med det nye kommunikationsteknologi, men efter tre år er håbet, at alle mulige andre biler skal udstyres med det samme.

Slå benene op – autopiloten tager rattet

Godt nok findes der altså ikke førerløse biler endnu, men én af de mest omtalte spillere i bilindustrien de her dage er selvkørende biler. Autopiloten er kommet i førersædet, og det bliver klart mere udbredt i den kommende tid. Biler og lastbiler skal i første omgang udstyres med en autopilot, så det kan give dig større komfort til at køre lange ture.

Henrik Christensen er direktør for robotcenteret på Universitetet i San Diego, og han siger til P1-programmet ’Så vidt du ved’, at autopiloten gør det meget nemmere for lastbiler og biler, hvis de kan være selvkørende på de strækninger, hvor der ikke findes cyklister og fodgængere.

Det er samme system som blandt andet Tesla markedsfører sig på de her dage. Elon Musk fra Tesla har netop lovet, at deres biler i løbet af det næste år skal være i stand til at samle dig op og aflevere dig på en desination, udan at du skal lette en finger.

Andreas Egense fra Vejdirektoratet var i december med til at teste, hvordan autopiloter kan hjælpe på det store pres, som de danske veje er under fortiden.

”Hvis bilerne kan køre sikkert på en meget smal vognbane, så kan vi måske også gøre vognbanerne på vores motorveje smallere. Så vi, indenfor den eksisterende plads på vejen, kan få skabt en ekstra vognbane. Det er en rigtig billig måde at få mere plads på i stedet for at skulle ud og bygge,” forklarer han.

Det er dog klart, at sikkerheden skal være i top, inden man skaber nye vejbaner og overlader kørslen til bilerne, og her mener direktør for robotcenteret i San Diego, Henrik Christensen, ikke at dagens autopiloter er gode nok.

”Der er situationer, som er meget vanskelige, hvor bilen giver kontrollen tilbage til chaufføren. I et tidsrum på fem til otte sekunder, hvilket er for kort tid, da en chauffør i gennemsnittet skal bruge 12 til 15 sekunder på at orientere sig. Der vil derfor være ti sekunder, hvor man ikke har styr på, hvad der foregår,” fastslår han.

Posted Under

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *