Sådan er økonomien ved en motorcykel

Flere og flere danskere ønsker vind i håret og fart over feltet ved at købe motorcykler. Salget er næsten fordoblet de seneste seks år. 

Solen skinner, og varmen har indtaget det danske klima. Du hiver hånden ud efter læderjakken, der hænger skjult inde i skabet. Det er endelig blevet varmt nok til, at den kan luftes. Du trækker det ene ærme på efterfulgt af det andet. Du snører skoene og hiver hjelmen på. På vej ud til garagen griber du handsker og nøgler. I takt med at forårsvejret endelig blomstrer udenfor døren, ser du dit snit til at lufte motorcyklen, der tålmodigt har ventet i garagen flere måneder. Du træder op på den, og træder gaspedalen helt i bund.

Og det er ikke kun dig, der har ventet på, at solen stritter frem fra sit falkeskjul. I Danmark er salget af motorcykler næsten fordoblet siden 2013, og ifølge Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF) er antallet af solgte enheder nu over 150.000.

Det virker altså til, at danskere er gået bedre økonomiske tider i møde, og det kan mærkes i flere brancher – også i salget af motorcykler. Men hvilke økonomiske henseender skal du tage, hvis du er interesseret i at finde en ny motorcykel, der kan græsses sammen med den i din garage?

Særskilt kørekort

Der er flere faktorer, som spiller ind, når det gælder udgifter i forbindelse med en motorcykel. Sådan en tohjulet kan være et ganske fint alternativ til en bil, men det er også blevet en sport og en stor hobby for mange entusiaster. Når det gælder økonomi, så er det en understreget nødvendighed, at det første du skal skaffe og betale for, er et særskilt kørekort til motorcykler.

Et særskilt kørekort er naturligvis et must, når det kommer til økonomiske spillere. Du kan ikke køre rundt på en motorcykel uden kørekort til den.

Andre ting er dog mere frivilligt, når det kommer til økonomiske valg i forbindelse med din motorcykel. 

Type og mærke

Køreprøven er bestået og kortet er udstedt. Det næste på programmet er, at du skal bestemme dig for, hvilken type motorcykel du vil have fingrene i. Ligesom biler ligger de i mange forskellige prisklasser ud fra mærke og forhandler.

Derfor skal du kende dit eget budget, inden du tager ud for at kigge på maskinerne. En anden god ting at have in mente er, at det altid er klogt at undersøge flere forhandlere og deres tilbud, inden du takker ja. Nogle gange kan du endda spille forhandlerne op mod hinanden og se, om du kan spare penge den vej rundt.

Altid giv forhandlingen et forsøg, du har aldrig tabt på forhånd, og der er oftest penge at spare.

Tøj og udstyr er et must

Nu har du et kørekort til motorcykler, og du har købt den maskine, der passer perfekt til dit budget og din personlighed. Men selvom solen skinner, så er det ikke på med shorts og t-shirt, når du fræser derudaf. Den tredje vigtige økonomiske faktor er tøj og udstyr.

Det siger sig selv, at hjelm er et fornuftigt og nødvendigt indkøb. Færdselsuheld går altid hårdest udover den bilist, der er blødest. Og i dette tilfælde er en motorcyklist altså noget mere sårbar end en almindelig bilist.

”Vi er naturligvis glade for, at danskerne i stort tal har taget motorcyklerne til sig, men vi er også bevidste om, at der statistisk set også kan opstå flere uheld imellem de bløde og hårde trafikanter. En uheldssituation, som motorcyklisten altid er den tabende part i,” siger John Tange, formand for Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF).

Derfor er det vigtigt at beskytte sig

Udover hjelmen på hovedet kan du med fordel finde albuebeskyttere og andet, der beskytter dine forskellige kropsdele ved et eventuelt styrt. Det koster naturligvis nogle penge, men det er givet godt ud. Det er nemlig de fleste ulykker, der sker på grund af menneskelige fejl. Ifølge MFF er det ca. 80-90 % af danske færdselsuheld, der skyldes menneskelige fejl.

Har du derimod bil, kan du læse mere om økonomien ved at have bil her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *